Jakie objawy?

Stożek rogówki – Jakie objawy?

Stożek rogówki jest chorobą, w której rogówka zostaje zniekształcona tak, że wyglądem przypomina stożek. Z czasem prowadzi to do znacznego pogorszenia widzenia. Stożek rogówki rośnie bardzo powoli i może zatrzymać się na dowolnym etapie.

W przebiegu tego schorzenia dochodzi do postępujących zmian w strukturze rogówki, prowadzących do zmniejszenia jej grubości i nadmiernego uwypuklenia.

Stożek rogówki rozpoznawany jest w wieku dorastania, a jego najczęstsze stadium przypada pomiędzy 20 a 30 rokiem życia.

Najczęstsze objawy stożka rogówki:

• pogorszenie ostrości widzenia,
  • zniekształcenie obrazu i jego zamglenie,
  • efekt halo – widzenie świetlistych obręczy wokół źródeł światła,
  • swędzenie i zaczerwienienie oczu,
  • nadwrażliwość na światło (światłowstręt, fotofobia),

Charakterystycznym objawem jest poliopia jednooczna, czyli widzenie mnogie. Naturę tego zaburzenia najlepiej ilustruje patrzenie na jasny punkt na ciemnym tle, gdzie zamiast jednego obrazu pacjent widzi ich wiele, chaotycznie rozrzuconych w przestrzeni. Układ tych obrazów często ulega zmianom w dłuższych okresach.

stożek rogówki - objawy

Tempo dalszego rozwoju choroby jest różne. Może ona ulec samoistnemu zahamowaniu lub gwałtownej progresji. Skutkiem zmiany kształtu rogówki jest rozwój nieregularnego astygmatyzmu oraz krótkowzroczności. Z tego powodu, początkowe stadium stożka rogówki może zostać mylnie rozpoznane jak jedynie wada refrakcji. Objawy widzenia mnogiego w tym stadium jest niezwykle istotny. Jeśli po zasłonięciu jednego oka masz wrażenie, że oglądany przedmiot jest zniekształcony, a wokół niego widzisz obrazy duchów, koniecznie poinformuj o tym swojego lekarza okulistę. Postępujące pogorszenie ostrości wzroku związane z rozwijającym się stożkiem rogówki początkowo można skorygować za pomocą okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych, ale wraz z progresją choroby metody te mogą okazać niewystarczające.

Ostrym powikłaniem stożka rogówki jest przedarcie jej wewnętrznej warstwy – błony granicznej (błony Descemeta) i przedostanie się cieczy wodnistej (płynu wypełniającego komorę przednią) do wnętrza rogówki. Konsekwencją czego jest utrata przezierności rogówki. Wówczas konieczny może się okazać jej przeszczep.

Pamiętaj, że wcześnie wykryty i odpowiednio leczony stożek rogówki daje szanse na zatrzymanie progresji choroby, a także poprawę ostrości wzroku. Jeśli zauważyłeś/-aś u siebie jakieś niepokojące objawy mogące sugerować to schorzenie, nie bagatelizuj ich i jak najszybciej udaj się do lekarza okulisty.

Stożek rogówki należy do najczęstszych patologi wymagających wykonania przeszczepienia rogówki. Dawniej była to jedyna metoda leczenia tego schorzenia.  Na szczęście są skuteczne sposoby żeby zahamować rozwój stożka rogówki. Obecnie istnieje wiele metod alternatywnych charakteryzujących się większą skutecznością i bezpieczeństwem, a przeszczep rogówki jest wykonywany tylko w bardzo zaawansowanych przypadkach. Przeczytaj więcej o diagnostyce i sposobach leczenia stożka rogówki .

Visum Clinic jest jedyną placówką medyczną w Rzeszowie i na Podkarpaciu, która wykonuje zabiegi cross-linking oraz wszczepia pierścienie śródrogówkowe INTACS.