WSZCZEPIENIE SOCZEWKI FAKIJNEJ: PRZYGOTOWANIE I PRZEBIEG

Przygotowanie do zabiegu

Jeśli nosisz soczewki kontaktowe lekarz poinformuje, na jaki okres czasu przed zabiegiem lub też przed badaniem kwalifikacyjnym będziesz zobowiązany je zdjąć.

Z reguły miękkie soczewki kontaktowe należy zdjąć 2 tygodnie przed zabiegiem, a soczewki twarde na 3-4 tygodnie przed zabiegiem. Wynika to z faktu, że soczewki kontaktowe zmieniają kształt rogówki i potrzebny jest pewien okres czasu, aby rogówka przybrała swój pierwotny i stabilny kształt.

Przed zabiegiem wszczepienia soczewki fakijnej należy udać się do swojego lekarza rodzinnego po zaświadczenie o braku przeciwwskazań do zabiegu.

Po badaniu kwalifikacyjnym lekarz okulista przepisze Ci antybiotyk Oftaquix który będziesz przyjmował do obu oczu przez 2 dni przed zabiegiem.

Tak jak w przypadku wszystkich zabiegów, ważne jest aby pacjent miał kogoś, kto odwiezie go po zabiegu do domu.

Wszczepienie soczewki fakijnej

szczepienie soczewki fakijnej odbywa się w znieczuleniu miejscowym. Po podaniu znieczulenia lekarz wykona nacięcie w rogówce w celu wprowadzenia sztucznej soczewki. Soczewka fakijna zostanie umieszczona w gałce ocznej, pod tęczówką. Zabieg trwa około 15 min. W przypadku soczewki zwijalnej w związku z zastosowaniem małego nacięcia, nie ma konieczności zakładania szwów. W soczewkach niezwijalnych zakładane są szwy, które zostają usunięte po wygojeniu oka. Na koniec zabiegu chirurg umieści opatrunek wraz plastikową osłonką na oku na czas podróży do domu oraz na noc. Po kilku godzinach od zabiegu możesz opuścić klinikę.

Po zabiegu lekarz przepisze krople do oczu zapobiegające infekcji i zapaleniu. Krople należy używać zgodnie z zaleceniami lekarza. W 1 dobie po zabiegu konieczna jest kontrola okulistyczna. Kolejne wizyty kontrolne zostaną wyznaczone w oparciu o aktualny stan operowanego oka. Najczęściej pewną poprawę widzenia pacjent zauważa już w 1 dobie po zabiegu, ale pełna poprawa i stabilizacja widzenia zajmuje zwykle kilka tygodni. Pacjent może zwykle wrócić do codziennych zajęć po kilku dniach po zabiegu.

Więcej o soczewkach wewnątrzgałkowych znajdziesz na stronie Soczewki Fakijne – czym są, dla kogo i czy warto?

Podczas zabiegu operowane jest jedno lub oboje oczu. Gdy decydujemy się operować jedno oko na zabieg na drugim oku należy odczekać minimum ok. 3-4 tygodnie. O najdogodniejszym terminie zdecyduje lekarz, obserwując proces gojenia 1-go operowanego oka.